מאמרים-כירומסאז - עיסוי טיפולי והנעת מפרקים

כירומסאז- שיטת טיפול לבעיות של הגבלת טווח תנועה ע"י הנעת מפרקים

הנעת מפרקים- שיטת תרפייה מנואלית המבטיחה שיקום טווח תנועה חלקי או מלא וללא כאב, באמצעות תזוזה חוזרת, קצבית ופסיבית של חלקי גוף או חוליות.

מתודת הנעת מפרקים מיושמת במטרה לשפר ניידות, להגביר אמפליטודה, מהירות זוויתית של המפרק, שיפור חוסר קואורדינציה מפרק-שריר, שיפור הזנה בגידים ומפרקים ויצירת תנאים מוקדמים עבור תבניות תנועה חדשות.

כידוע, שיבוש טונוס בקבוצת שרירים מסוימת (טונוס יתר או תת טונוס) ושיבוש מנגנוני בקרה, מקדמים היווצרות חסימות פונקציונאליות בתוך המפרק. התופעה הנ"ל, לא רק גורמת להגבלת תנועה של המפרק, אלא גם להגבלת תנועה של השרירים, הגידים ורקמת החיבור מסביבו.

עם הזמן, מתרחשים שינויים ניווניים והרעה במצב ההזנה בתוך אותם הרקמות, אשר גורמים לקיצור השרירים המושפעים. בהתחלה, נוצרים עיוותים פונקציונאליים באותם המפרקים, אשר ניתן לתקנם באמצעות השפעה אקטיבית, אך במקרים קשים – הופכים העיוותים לאורגניים וחוסר התנועה במפרקים הופכת למלאה.

בחוסר תנועה, קורים התהליכים הבאים לכל רקמת חיבור:

  • כמות חומצה הילואורונית ונוזלים המוחזקים על ידה יורד.

  • כמות הפרוטאוגליקן עולה.

 

כתוצאה מכך, ניידות הפיברובלסטים, החיוניים לייצור סיבי קולגן תקני, יורדת- מיוצרים סיבים עבים וקצרים יותר- תכונת הקשיחות של רקמת החיבור עולה והאלסטיות יורדת.

עקב דלקות, טראומות, תנועות חוזרות וארגונומיה לקויה- נוצרות הידבקויות צולבות בתוך הסיבים והחומר העיקרי הופך לסמיך.

השפעה מנואלית מנתקת את ההידבקויות הצולבות ועוזרת לחומר העיקרי לעבור ממצב הדומה לבטון נוזלי למצב ג'לי בכדי שפעולת הסיכוך התקינה של החומר שוב תהיה פעילה.

בשינויים פתולוגיים בתוך המפרק עקב דלקת, טראומה, וכדומה- טווח התנועה מוגבל בכוון אחד או יותר ודוהה הגבול בין מחסום פיזיולוגי למחסום אלסטי.

מחסום- זהו מכשול הנוצר בגבול יכולת טווח התנועה בהנעה אקטיבית או פסיבית:

  • מחסום פיזיולוגי- גבול תנועה אקטיבי

  • מחסום אלסטי- גבול תנועה פסיבי

  • מחסום אנטומי- גבול טווח תנועה בכפייה, המוגדר על ידי עמידות רקמות.

 

המשך התנועה לאחר גבול היכולת יכולה יכולה לגרום לקרע, שבר וכדומה.

שיבוש יכולת התנועה של המפרקים משפיעה גם על מערכת החישה- גירוי קינסתטי היוצא מעצמות, מפרקים, שרירי שלד וגידיהם. כל האותות הנ"ל נחוצים להתמצאות במרחב, יצירת תנועה אקטיבית ותנוחה סטאטית.

 

עקרונות מתיחת שריר (או קבוצת שרירים).

* יש לבודד את השריר או קבוצת שרירים אותם רוצים למתוח.

* המתיחה הכי אופטימלית היא כשהשריר נמצא במלוא אורכו ורפוי.

* יש לקבע את המפרק. אין לבצע מתיחה ללא קיבוע המפרק הרלוונטי.

* בקבוצת שרירים מסוימת ניתן לבודד שריר יחיד מתוך הקבוצה בהתאם לזווית המתיחה.

* אין לבצע ניעות בזמן המתיחה.(יוצר טראומה).

* הצורה האופטימלית למתיחה היא הגעה לסף הכאב של המטופל, שהייה של 7-10 שניות, שחרור וחוזר חלילה.

* לשחרור שריר מכווץ יש לחזור 4-8 פעמים. אין לבצע תנועות חדות במתיחה הראשונה. ההגעה לכאב צריכה להיות בצורה עדינה.

צור קשר